måndag 21 maj 2007

Oslo

Jag besökte Oslo under 4 dagar förra veckan. Jag var där för att delta i konferensen 'Dressing Rooms - Current Perspectives on Fashion and Textiles' arrangerad of University College Oslo. Mycket givande konferens som klart visade det ökande intresset för modeforskning. Mode är så väldigt mycket mer än längden på kjolen, vida eller snäva byxben. Man kan enkelt föra in miljöfrågan i modedebatten. Dels hur våra kläder tillverkas men än mer VAR våra kläder tillverkas? De designas i Västvärlden, Tillverkas i Fjärran Östern, Flygs sedan till någon vacker plats för att fotograferas och flygs sedan till skilda hörn av världen för att säljas.

Vid sidan av konferensen så tog jag mig en promenad i staden. Jag blev helt chockad när jag svängde runt hörnet nere vid Börshuset och fann en grupp människor sittande på trottoaren med en öppen eld och upptäckte att de satt med knarksprutor och andra satt och rökte. Lite längre bort pågick handel av droger. Ingenting jag hade förväntat mig att finna i Oslo nära Stortinget vid 19-tiden. Än mer överraskande rullade en Polisbil förbi gruppen utan att ingripa.

Inga kommentarer: