lördag 5 maj 2007

Få nytt Svenskt pass som Svensk

Jag upptäckte att mitt gamla pass behövde bytas ut inom en snar framtid. Det skulle vara en enkel operation tänkte jag? Nu är jag bosatt i England och registrerad som utlandssvensk. När jag besökte vår ambassad i London för att hämta mitt nya körkort, var det min avsikt att ansöka om ett nytt pass. Nu visade det sig att kön var väldigt lång och väntetiden därmed alldeles för lång. Jag tog formuläret med mig. Tog det med till Sverige eftersom jag ändå skulle hem över Påsken. Enligt ambassaden kunde jag använda samma formulär hemma. Väl hemma går jag till polisen i Helsingborg. Till min stora förvåning kräver de ett intyg från Home Office i London där det framgår att jag inte är brittisk medborgare. Jag förklarar att jag är född och uppvuxen i Sverige och endast vill förnya mitt pass. De vägrar hjälpa mig utan intyget från Home Office. Jag återvänder hem. Nästa dag åker jag åter igen till Polisen. Nu har jag tagit med mig mitt gamla pass och formuläret jag fick på ambassaden. Efter väldigt mycket ackorderande går de med på att börja processen. Helt plötsligt får de upp ett fönster om att prövning av medborgarskap!? Hur i hela friden fungerar Sverige?!! Jag som bott i Sverige fram till 2005 blir behandlad som en utlänning som söker Svenskt medborgarskap!

Inga kommentarer: